انتخاب یک تیم عالی
یکی از چالشهای استخدام کارمندان دائمی این است که باید بتوانید آنها را در گروه جمع کنید تا تمامی نیازهای فنی استارتاپ برای مدت زمان طولانی پوشش داده شود. از طرفی استخدام دائم برای شما گران تمام خواهد شد. بنابراین، باید سرمایه زیادی داشته باشید تا بتوانید کارمندان را به صورت دائم استخدام کنید. پرداخت حقوق کارمندان از سرمایهای که جذب کردهاید، استرس زیادی به همراه دارد. به همین دلیل گزینه اهدای سهام را نیز باید مد نظر داشته باشید.
پرداخت حقوق کارمندان با واگذاری سهام میتواند گزینهای عالی برای جبران کمبود منابع مالی باشد. واگذاری سهام شرکت به کارمندان باید بر اساس مدت زمانی باشد که آنها شما را همراهی میکنند. همچنین عوامل دیگری نیز میتوانند در چگونگی تقسیم سهام در بین کارمندان تأثیرگذار باشد. به عنوان مثال، میزان سهم هر فرد میتواند بر اساس میزان مهارت و تخصص او باشد. همچنین میتوانید عواملی مانند مدت زمان فعالیت و میزان سودآوری استارتاپ را در نظر داشته باشید.
واگذاری سهام استارتاپ به کارمندان باید بر اساس مدت زمان فعالیت از شروع کار، تعهد زمانی به همکاری در آینده، میزان مهارت و میزان سودآوری استارتاپ باشد.
بهرهگیری از شرکای تجاری و فریلنسرها (Freelancer)
استخدام فریلنسر نیز گزینهای مطلوب به شمار میآید. شما میتوانید با کمک این افراد کارهای فنی خود را با بودجه اندکی به پایان برسانید. در زمان اقدام به انجام این کار در نظر داشته باشید که چنین افرادی برای انجام فرآیندهای کاری کوتاهمدت گزینه مناسب هستند. میتوانید فریلنسرهای مورد نیاز خود را در سایتهایی مانند پونیشا، ورکفا، انجام میدم و غیره پیدا کنید.
همراهی یا استخدام یک منتور (Mentor)
منتورها بر روی بخش مالی قضیه تمرکز نمیکنند. ابتکار عمل و تأثیر مثبت ایده شما بر زندگی مردم برای آنها انگیزهبخش است تا با مشارکت و تخصص خود به شما در دستیابی به اهدافتان کمک کنند. کلید موفقیت در استخدام یک منتور این است که به صورت دوستانه مزایای کسبوکار خود را بیان کنید. در این صورت میتوانید شبکه ارتباطی خود را گسترش دهید.
تأثیر طراحی را فراموش نکنید
طراحی میزان آگاهی برند و نرخ بازگشت مشتریان را افزایش میدهد که نقش مهمی را در موفقیت یک استارتاپ بازی میکند. یک طراحی عالی به شما کمک میکند تا منحصربهفرد باشید و برند شما در ذهن مشتریان و کاربران حک شود. وقتی که برند شما به سرعت قابل تشخیص باشد به برندی قدرتمند تبدیل خواهید شد.
سادگی را جدی بگیرید
اگر هم میخواهید قابلیتی را به سایت یا اپلیکیشن خود اضافه کنید، مطمئن شوید که قبل از عرضه، این ویژگی را به کاربر معرفی کرده باشید. به این ترتیب، افراد در حین استفاده از سیستم شما دچار سردرگمی نخواهند شد. تجربه کاربری ساده و عالی موجب رشد کسبوکارتان خواهد شد. این کار به شما کمک میکند تا از نظرات کاربران مطلع شوید و اصلاحات مورد نیاز را اعمال نمایید. همچنین شما را قادر میسازد تا قابلیت غیرضروری در برنامه خود را بهبود دهید یا آن را حذف کنید.
تمرکز بر روی فروش و بازاریابی
رویکرد فروش و بازاریابی استارتاپ شما کاملاً به صنعتی بستگی دارد که در حال فعالیت در آن هستند. به همین دلیل نمیتوانید یک رویکرد خاص را برای تمامی صنایع به کار بگیرید و باید با رویکردی متناسب با الزامات صنعت خود اقدام به بازاریابی و فروش کنید.
رویکرد فروش و بازاریابی استارتاپ شما کاملاً به صنعتی بستگی دارد که در حال فعالیت در آن هستند. نمیتوانید یک رویکرد خاص را برای تمامی صنایع به کار بگیرید. باید با رویکردی متناسب با الزامات هر صنعت اقدام به بازاریابی و فروش کنید.
قدم اول در تعیین استراتژی بازاریابی باید شناخت مشتریان هدف باشد. سپس گزینههای زیادی در اختیار شما قرار خواهد گرفت؛ مانند شروع یک استراتژی بازاریابی در زمینه شبکههای اجتماعی. شما میتوانید با کسبوکارهای دیگر در این زمینه همکاری داشته باشید تا محصول خود را به مشتریان فعلی آنها معرفی کنید.
استراتژیهای بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
همچنین میتوانید از طریق شکلهای دیگری از بازاریابی مانند تبلیغات در شبکههای اجتماعی محبوب و سایتهای پربازدید به مشتریان زیادی دست پیدا کنید. بازاریابی ایمیلی (Email Marketing) نیز میتواند به شما کمک شایانی کند. بازاریابی ایمیلی با استفاده از ابزارهای مناسب بازایابی و هک رشد میتواند به افزایش چشمگیر نرخ تبدیل (Conversion Rates) کمک کند.
بازاریابی سنتی و روابط عمومی
تبلیغات بر پایه روابط عمومی نیز راه خوبی برای افزایش میزان آگاهی برند و ایجاد حسن نیت عمومی است. چرا که این دسته از تبلیغات جزو استراتژیهای بازاریابی محسوب نمیشوند و اعتماد و وفاداری مردم به برند شما را افزایش میدهند. همچنین روابط عمومی میتواند ابزار مؤثری برای ایجاد تصویری مناسب از کسبوکار شما در جامعه و کاربرانتان باشد. هنگامی که این روش به طور مؤثر مورد استفاده قرار بگیرد، اعتبار و شهرت غیرقابل باوری به دست خواهید آورد. البته در صورت استفاده نادرست از روابط عمومی به عنوان خودستایی و تعریف از خود، ممکن است استارتاپتان متحمل ضرر و آسیب شود.
تبلیغات دهان به دهان (Word of Mouth) همیشه بهترین نوع تبلیغات است؛ زیرا در مقایسه با دیگر روشهای تبلیغاتی از اعتبار بینظیری برخوردار است. وقتی مردم در مورد کسبوکار شما با یکدیگر صحبت میکنند، شما میتوانید انتظار افزایش شدید تعداد مشتریان و فروش را داشته باشید.
تبلیغات دهان به دهان همیشه بهترین نوع تبلیغات است؛ زیرا وقتی مردم در مورد کسبوکار شما با یکدیگر صحبت میکنند، از اعتبار بینظیری برخوردار خواهید شد.
چالشهای اجتنابناپذیر کسبوکار
مدیریت شرایط دشوار
شما نباید کل زندگی خود را صرف استارتاپتان کنید. در این صورت کاملاً تحت تأثیر شکستها یا موفقیتهای آن قرار میگیرید. باید به بخشهای دیگر زندگی نیز توجه نمایید.
ورزش، موسیقی و سرگرمیهای مورد علاقهتان میتواند تأثیر زیادی بر روی زندگی شما بگذارد. توصیه میکنیم حتماً با دوستان خود به بیرون بروید؛ البته منظور ما از دوستان تنها گشتوگذار با کارآفرینان نیست. تمام این کارها میتواند وضعیت سلامتی شما را بهبود ببخشد. هر روز از صبح تا شب خود را درگیر کار نکنید؛ زیرا این امر میتواند برای شما مضر باشد.
کارآفرینی یک جاده صاف نیست!
حتماً وقتی تمام کارهای مورد نیاز برای موفقیت را انجام میدهید، باید بدانید که در یک لحظه همه چیز میتواند تغییر کند. استارتاپها به طور خاص غیرقابل پیشبینی هستند؛ بنابراین، باید برای پایداری و ثبات کسبوکارتان تلاش کنید. در شرایط دشوار احساس اضطراب و استرس نداشته باشید. از وضعیت مطلع شوید و اقدامات اصلاحی را انجام دهید. به یاد داشته باشید که موفقیت یک استارتاپ تنها با کار کردن مداوم همراه نیست.
ضرورت پشتکار برای موفقیت
تمامی استارتاپها در تلاش اول موفق نمیشوند و سربلندی در این راه نیازمند داشتن پشتکار و استقامت است.
به استارتاپ خود مانند یک پروژه مادامالعمر فکر کنید. در برابر سختیها و مشکلات تسلیم نشوید و سعی کنید با آنها کنار بیایید. از لحظات خوب لذت ببرید و تا جایی که میتوانید به بهبود مداوم استارتاپ خود بپردازید. عدم ارتقای کسبوکار و انجام اصلاحات مورد نیاز ممکن است شما را از گود رقابت خارج کند. شما باید پشتکار داشته باشید و راهحلهای نوآورانه خلق کنید تا موفق شوید.
افرادی که بیش از اندازه به فکر سودآوری و درآمدزایی هستند، با شکست مواجه خواهند شد. وقتی هدف شما ساختن دنیایی بهتر باشد، انگیزه خود را از دست نخواهید داد و با سرسختی تمام به سمت موفقیت حرکت خواهید کرد.
حتماً وقتی تمام کارهای مورد نیاز برای موفقیت را انجام میدهید، باید بدانید که در یک لحظه همه چیز میتواند تغییر کند. استارتاپها به طور خاص غیرقابل پیشبینی هستند؛ بنابراین، باید برای پایداری و ثبات کسبوکارتان تلاش کنید. در شرایط دشوار احساس اضطراب و استرس نداشته باشید. از وضعیت مطلع شوید و اقدامات اصلاحی را انجام دهید. به یاد داشته باشید که موفقیت یک استارتاپ تنها با کار کردن مداوم همراه نیست.
جمعبندی: چگونه استارتاپ خود را از صفر بسازیم؟
باید آماده باشید. این تنها چیزیست که میتوانم به شما بگویم. هدایت یک استارتاپ در مسیر موفقیت کار سادهای نیست و برای همین باید برای پشت سر گذاشتن این راه پرپیچوخم، پرشور و شوق باشید. در مورد آنچه که انجام میدهید و به چیزی که میخواهید برسید، شور و اشتیاق داشته باشید. با این ویژگی میتوانید به ساختن محصول یا خدمات مورد نظرتان بپردازید.
قدم بعدی، تیمسازی و یافتن همبنیانگذار است. بعد از اشتیاق، این مورد عامل مهم بعدی برای موفقیت استارتاپها محسوب میشود. شما به دیگران نیاز دارید تا محصول خود را بسازید، جذب سرمایه کنید و برای محصولتان بازاریابی کنید. تمامی اینها به کمک یک تیم عملی خواهد شد. همچنین به دیگران نیاز دارید تا شما را راهنمایی نمایند و در شرایط سخت به شما کمک کنند.
شما به مردم نیاز دارید تا محصول خود را بسازید و آن را ارتقا دهید. تأمین مالی و بازاریابی نیز با حضور مردم عملی خواهد شد. همچنین به مردم نیاز خواهید داشت که شما را راهنمایی نمایند و در شرایط سخت به شما کمک کنند. به صورت خیلی ساده شما برای ساخت یک استارتاپ از صفر به اشتیاق و تیم نیاز دارید.