در این مقاله مربی مدیریتی، رندی اچ. نلسون (Randy H. Nelson)، دیدگاه خودش را درباره اینکه چرا طرز فکر «هم این و هم آن» باعث رشد و موفقیت می‌شود، به اشتراک می‌گذارد.

آیا شرکت شما می‌خواهد به یک شرکت پیشرو در بازار تبدیل شود؟ زمان آن رسیده است که طرز فکر «یا این یا آن» را کنار بگذارید و قدرت نامحدود طرز فکر «هم این و هم آن» را بپذیرید.

رندی اچ. نلسون، شریک ائتلاف استراتژیک سازمان کارآفرینان منطقه رالی-دورهام (Raleigh-Durham)، عضو مؤسس این سازمان است و سابقه ۲۰ سال فعالیت در این سازمان را دارد. او نویسنده، سخنران و نیز مدیر ارشد اجرایی شرکت Gold Dolphins است. در واقع این شرکت یک شرکت مربیگری است که به رهبران کسب‌وکار کمک می‌کند تا به بالاترین توانایی و پتانسیل خودشان دست یابند.

به عنوان یک رهبر متفکرِ باتجربه در فضای کار‌آفرینی، از ایشان خواستیم تا تجربه‌های خود را در رابطه با روش‌هایی که می‌تواند باعث رشد مربیان شود، با ما در میان بگذارد. ایشان در پاسخ به ما می‌گوید:

من حدود ۳۰ سال کارآفرین بود‌ه‌ام که دو دهه از آن را به‌عنوان عضو سازمان کارآفرینان فعالیت کرده‌ام. من هزاران ساعت را صرف گفت‌وگو با رهبران و کارآفرینان کرده‌ام. به عنوان مؤسس سازمان کارآفرینان و مربی مدیریتی، من این فرصت را به دست آوردم تا نظرات خود را با مربیان در میان بگذارم، در حالی که آن‌ها با افتخار رویاهای کارآفرینی خود را در سراسر جهان می‌سازند و با آن زندگی می‌کنند.

یک عامل مهم که من در تجربه کارآفرینی‌ام یاد گرفته‌ام، این است که زندگی از طریق دیدگاه «هم این و هم آن» به جای دیدگاه «یا این یا آن» درس‌هایی را به ما می‌آموزد که من آن‌ها را درس‌های «و» (And) می‌نامم.

در این بخش می‌خواهیم درباره هفت درس «و» با شما صحبت کنیم که از تجربه شخصی من درباره کسب‌وکارهایی با بیش از یک میلیارد فروش و نیز حضور من در فضای کارآفرینی به دست آمده است.

۱. شما باید هم بله و هم نه بگویید

کارآفرینان افراد ریسک‌پذیری هستند. شما باید یاد بگیرید به غرایز خود اعتماد کنید و غرق در دنیای کارآفرینی شوید.

ما می‌گوییم بله! اگرچه بهترین کارآفرینان هم بله و هم خیر گفتن را یاد می‌گیرند. زمانی که شما در حرفه شغلی‌تان موفق‌تر می‌شوید، نه گفتن برای شما مهمتر خواهد شد.

اگر استیو جابز (Steve Jobs) می‌تواند با موفقیت از این استراتژی استفاده کند، پس شما هم می‌توانید این کار را انجام دهید.

۲. شما هم موفقیت‌های بزرگ و هم شکست‌های سختی را تجربه خواهید کرد

من شخصاً دیده‌ام که «درختان به سمت آسمان رشد نمی‌کنند»؛ یعنی همیشه محدودیت‌هایی برای رشد و پیشرفت وجود دارد. به عبارت دیگر، تجربه به من ثابت کرده است که حرفه کارآفرینی سرشار از موفقیت‌های بزرگ و شکست‌های سخت است.
من طعم موفقیت و سرانجام فروش دو کسب‌وکار را چشیده‌ام و پایین آمدن ارزش آن‌ها به میزان ۷۰٪ را نیز تجربه کرده‌ام.
درست شبیه به برگ‌های درختان، هرچه بیشتر به عنوان کارآفرین فعالیت کنید، متوجه این حقیقت می‌شوید که کارآفرینی با دوره‌هایی از رشد، تغییر و افول همراه خواهد بود.

۳. شما باید هم خلاق و هم منضبط باشید

کارآفرین بودن به تنهایی برای موفق ماندن در سراسر طول زندگی کارآفرینی کافی نیست. خلاقیت باید در سرتاسر مسیر حرکت سازمانتان از نظم و قاعده‌ای برخوردار باشد تا به پتانسیل و توانایی خودتان دست یابید. یک نکته مهم که باید به آن اشاره کرد این است که خلاقیت و انضباط در تضاد با یکدیگر نیستند؛ بلکه آن‌ها مکمل یکدیگرند و هر شرکتی برای رسیدن به موفقیت باید آن‌ها را دارا باشد.

۴. شما باید هم حس کارآفرینی و هم رهبری را در خودتان ایجاد کنید

کارآفرینان مجرب و باسابقه هم کارآفرینی و هم رهبری را می‌پذیرند. حرکت از کسب‌وکاری درباره خودتان به کسب‌وکاری برای رفع بالاترین نیازهای شرکت یک شاخص موفقیت مهم برای رشد بلندمدت شرکت است. می‌توان برای درک بهتر گفت که رهبری کردن لازم است، یا از طریق شما یا افراد دیگر.

اگر شما نبودید؛ هیچ‌وقت شرکت‌تان راه‌اندازی نمی‌شد. اما اگر در کسب‌وکارتان فرهنگ عالی رهبری و کارآفرینی را ایجاد کنید، حتی تا مدت‌ها بعد از رفتن شما نیز کسب‌وکارتان می‌تواند موفق بماند.

۵. کار و زندگی را با هم ترکیب کنید

کارهای خیلی زیادی وجود دارد که با انجام دادن آن‌ها می‌توانید هم در کسب‌وکار و هم در زندگی به موفقیت برسید. تصمیم‌های شما پیامدهایی دارد و این غیرممکن است که بتوانید هم‌زمان هم در خانه و هم در کسب‌وکار بهترین باشید. اما شما می‌توانید کار و زندگی را ترکیب کنید، در این صورت شما به بهترین فردی تبدیل خواهید شد که می‌تواند از عهده کارها برآید.

۶. باید هم توانایی پرسش و هم پاسخ داشته باشید

داشتن اعتمادبه‌نفس یکی از اجزای کلیدی و مهم موفقیت است و در طول عمر حرفه کارآفرینی شما مهم باقی خواهد ماند. این را هم بدانید که لازم نیست همه جواب‌های درست را در اختیار داشته باشید؛ بلکه مهم این است که توانایی خود را در پرسیدن سؤال‌های مناسب افزایش دهید.

یک موضوع مهم این است که بدانیم گفتن این جمله «من نمی‌دانم. شما چه فکری می‌کنید؟» ضعف نیست، بلکه نقطه قوت است. به بیان دیگر می‌توان گفت که همیشه لازم نیست همه چیز را بدانید، گاهی اوقات باید بپرسید تا به دانسته‌هایتان اضافه شود.

۷. یاد گرفتن و عمل کردن موجب موفقیت در زندگی می‌شود

یادگیری بدون وقفه و در تمام دوران زندگی کافی نیست. بهترین روش برای رسیدن به موفقیت، به کار بستن اندوخته‌هاست.

بسیاری از شرکت‌های موفق، فرهنگ‌های یادگیری دارند و حتی ممکن است همیشه جایزه «بهترین مکان برای کار کردن» را نیز کسب کنند.

افرادی که بیشتر بر روی استفاده و به کارگیری اندوخته‌های خود متمرکز هستند، سود بیشتری نسبت به افرادی که صرفاْ تمرکزشان را روی یادگیری می‌گذارند، کسب می‌کنند.

باید این را هم گفت که رشد یک شرکت به رشد رهبران و به طور خاص رشد بنیانگذاران آن شرکت محدود می‌شود.

اگر بخواهیم درس هشتم را نیز به شما بدهیم، مطمئن شوید که شاخص‌های آینده‌نگر (Leading) و گذشته‌نگر (Lagging) و نیز سنجه‌های کیفیت و کمیت را دائماً بررسی می‌کنید.

همان طور که شما در حرفه خود پیشرفت می‌کنید و متعهد به رشد مهارت‌های‌تان هستید، من شما را تشویق می‌کنم تا از درس‌های بالا در زندگی خودتان استفاده کنید. مطمئن باشید که یادگیری و به کار بستن آن‌ها نه تنها رشد شرکت بلکه افزایش کیفیت شرکت را نیز به دنبال خواهد داشت. با ادامه این روند به یک رهبر عالی در آینده تبدیل خواهید شد.

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید