کارآفرینان دریافتند که به دلیل عدم اطمینان وسیعی که در مورد کالا و خدمات جدید وجود دارد، معمولاً مستلزم تغییر جهت هایی برای پیدا کردن بهترین مسیر موفقیت خواهد بود. این حقیقت یک شیوه جدید استارتاپی را به وجود آورده که اصلاحات لازم را سریع‌تر و اثربخش تر شناسایی می‌کند. اریک رایز (Eric Ries) کتاب نوپای ناب را در این زمینه نوشته است که ما در اینجا خلاصه ای از ١٠ روش برای پیوت در استارتاپ‌ را مطالعه می‌کنیم:

 

١- بزرگنمایی: (Zoom-in Pivot)

در این روش، چیزی که قبلاً یک بخش کوچک از تولید بوده، به کل محصول تبدیل شده که باعث تمرکز بیشتر بر ارزش محصول اولیه می‌شود.

٢- دورنمایی: (Zoom-out Pivot)

برعکس حالت قبل، گاهی یک بخش کوچک از محصول کارایی کافی برای رفع نیاز مشتری را ندارد. در این شرایط، به چیزی که قبلاً کل محصول ما بوده به چشم یک بخش کوچک از کالایی بزرگ‌تر نگاه می‌شود.

٣- بخش مشتریان: (Customer Segment Pivot)

محصول شما ممکن است مشتریان واقعی داشته باشد ولی نه آنهایی که مشتری اولیه شما تلقی می شوند. به عبارتی محصول شما یک مشکل واقعی را حل می کند ولی باید جایگاهش را در بخش بهینه تری پیدا کند.

پیوت استارتاپ

۴- نیاز مشتری: (Customer Need Pivot)

بازخوردهایی که از مشتری دریافت می شود مبنی بر این است که مشکل آنها آنقدر هم بزرگ نیست که به دنبال رفع آن باشند، یا استطاعت مالی خرید محصول شما را ندارند. در اینجا یا باید جایگاه محصول را عوض کنید یا یک محصول کاملاً جدید مطابق با نیاز بازار تولید کنید.

۵- بستر: (Platform Pivot)

این بخش نیازمند تغییر از اپلیکیشن به وبسایت یا برعکس آن است. بسیاری از بنیان گذاران راه حل خود را به عنوان یک پلتفرم برای محصولات آینده معرفی می کنند ولی الان یک راه حل کاربردی ندارند. در حالی که مشتریان به دنبال راه حل هستند نه پلتفرم.

۶- ساختار کسب و کار: (Business Architecture Pivot)

جفری مور عنوان می کند که دو نوع ساختار کسب و کار وجود دارد: حاشیه بالا، حجم کم (مدل پیچیده) و حاشیه پایین، حجم زیاد (مدل عملیات حجیم) . شما نمی توانید هر دوی این روش ها را هم زمان در پیوت در استارتاپ‌ انجام دهید.

٧- کسب ارزش: (Capture Value Pivot)

این روش به مدل درآمدی استارتاپ مرتبط است. تغییر در روش کسب ارزش یک استارتاپ می تواند اثرات بلند مدت زیادی بر کسب و کار، محصول و بازار شما داشته باشد. برای مثال مدل درآمدی “رایگان” ارزش چندانی برای استارتاپ شما به ارمغان نمی آورد.

٨- موتور رشد: (Engine of Growth Pivot)

امروزه اکثر استارتاپ ها از یکی از ٣ موتور رشد استفاده می کنند : مدل رشد Viral(ویروسی)، Sticky(چسبنده) و Paid (پرداخت شده). انتخاب بهترین مدل می تواند در سرعت و میزان رشد شما تاثیر زیادی داشته باشد.

 

٩- کانال ارتباطی: (Channel Pivot)

در اصطلاحات فروش، به روشی که کالا به دست مشتری می رسد “کانال فروش” یا “کانال توزیع” می گویند. تغییر در کانال معمولا نیازمند قیمت‌گذاری، ویژگی و موقعیت رقابتی منحصر به فرد هستند.

١٠- تکنولوژی: (Technology Pivot)

گاهی استارتاپ ها روش جدیدی با تکنولوژی متفاوت برای رسیدن به نتایج قبلی پیدا می کنند. این در مواقعی که تکنولوژی جدید قیمت پایین تر یا کارایی بیشتری داشته باشد اتفاق می افتد.

 

هر کارآفرینی در چرخه تولید محصول خود با تصمیم تغییر جهت دادن مواجه می شود. اگر از کارآفرینانی که این کار را کرده اند بپرسید، بی شک به شما خواهند گفت که ای کاش زودتر این تغییر جهت را انجام می دادند.

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر

پیام بگذارید